Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Dostępne jachty

Jak podnieść swoje kwalifikacje żeglarskie?

Jak podnieść swoje kwalifikacje żeglarskie
Marzysz o podniesieniu swoich kwalifikacji żeglarskich? W tym artykule dowiesz się, jak to zrobić! Poznasz różne sposoby na zdobycie nowych uprawnień, takich jak kursy na stopień kapitana jachtowego czy szkolenia dla oficerów. Dowiesz się też, jakie egzaminy trzeba zdać i jakie dokumenty są potrzebne. Przeczytaj i zaplanuj swoją żeglarską karierę!

Nowe uprawnienia żeglarskie - co warto zdobyć?

Zastanawiasz się pewnie, jakie nowe uprawnienia żeglarskie warto zdobyć, aby podnieść swoje kwalifikacje? Jest kilka ciekawych opcji, o których warto pomyśleć. Jedną z nich jest patent sternika morskiego. Daje on szersze uprawnienia niż zwykły patent żeglarski i pozwala prowadzić jachty po wodach przybrzeżnych. Inną opcją wartą rozważenia jest patent kapitana jachtowego.

Wyobraź sobie, że masz taki dokument - otwierają się przed Tobą zupełnie nowe możliwości! Możesz prowadzić duże jachty, pływać po szerokich wodach, a nawet myśleć o pracy zawodowej w charakterze kapitana. Ale to nie koniec ciekawych opcji. Warto też pomyśleć o zrobieniu dodatkowych szkoleń czy kursów specjalistycznych. Dzięki nim zyskasz wiedzę i umiejętności, które na pewno przydadzą Ci się podczas rejsów.

Patenty żeglugi śródlądowej

Ciekawą opcją są też patenty żeglugi śródlądowej. Jeśli lubisz pływać po jeziorach, kanałach czy rzekach, to warto o nich pomyśleć. Najbardziej podstawowy to patent sternika motorowodnego. Daje on uprawnienia do prowadzenia jachtów motorowych po wodach śródlądowych. Jeśli masz już taki dokument, to kolejnym krokiem może być zrobienie patentu starszego sternika motorowodnego lub mechanika motorowodnego.

Zawodowe uprawnienia żeglarskie

A może myślisz o pracy zawodowej w żeglarstwie? Tutaj kluczowe będą różnego rodzaju zawodowe uprawnienia i certyfikaty. Przykładowo, możesz zrobić świadectwo marynarza lub starszego marynarza. Takie dokumenty są wymagane, jeśli chcesz pracować na statkach czy promach. Inną opcją jest zrobienie kursu na oficera wachtowego lub starszego oficera. To już wyższy poziom, który otwiera drogę do pracy na odpowiedzialnych stanowiskach na dużych jednostkach.

Szukasz sprawdzonych kursów żeglarskich?

Zobacz naszą ofertę kursów i szkoleń na wszystkie stopnie i uprawnienia.

Sprawdź ofertę

Egzaminy i patenty żeglarskie

Okay, więc już wiesz, jakie uprawnienia warto zdobyć. Ale jak to zrobić w praktyce? Tutaj kluczowe będą odpowiednie egzaminy i patenty. Większość uprawnień żeglarskich zdobywa się właśnie w ten sposób - najpierw trzeba przejść kurs czy szkolenie, a potem podejść do egzaminu. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, otrzymujesz odpowiedni patent czy certyfikat, który potwierdza Twoje kwalifikacje.

Jak wygląda taki egzamin? To zależy od konkretnego patentu, ale zazwyczaj składa się z części teoretycznej i praktycznej. W teorii musisz wykazać się wiedzą z zakresu przepisów, nawigacji, meteorologii czy budowy jachtu. Z kolei na egzaminie praktycznym trzeba pokazać umiejętności żeglarskie - manewrowanie jachtem, cumowanie, odejście od kei itp. Brzmi strasznie? Nie martw się - jeśli solidnie przygotujesz się do egzaminu, na pewno sobie poradzisz! Poza tym egzaminator to też człowiek - jeśli widzi, że kandydat ma wiedzę i umiejętności, to raczej będzie chciał mu pomóc, a nie "uwalić" na egzaminie.

Ciekawostka żeglarska

Czy wiesz, że najstarszy polski patent żeglarski to patent kapitana żeglugi wielkiej? Pierwsze takie dokumenty wydawano już w okresie międzywojennym. Było to najwyższe możliwe uprawnienie, które pozwalało dowodzić statkami na wszystkich oceanach świata. Dziś ten patent już nie istnieje, ale zastąpiły go inne dokumenty, np. dyplom kapitana żeglugi wielkiej.

Egzamin na kapitana żeglugi śródlądowej

Jednym z ciekawszych egzaminów jest ten na kapitana żeglugi śródlądowej. Daje on szerokie uprawnienia do prowadzenia statków po wodach śródlądowych - nie tylko jachtów, ale też np. pchaczy, holowników czy statków pasażerskich. Taki egzamin składa się z kilku części. Najpierw jest teoria, gdzie trzeba wykazać się wiedzą m.in. z zakresu przepisów żeglugowych, budowy statku, przewozu ładunków czy bezpieczeństwa. Potem jest egzamin praktyczny, czyli manewy na prawdziwym statku. Na koniec przychodzi jeszcze egzamin z udzielania pierwszej pomocy. Jak widzisz, jest tego sporo, ale warto podjąć wyzwanie - kapitanem żeglugi śródlądowej zostaje się na całe życie!

Świadectwo zdolności żeglugowej

A co jeśli nie planujesz być kapitanem, ale chcesz po prostu pracować na statku śródlądowym? Tutaj kluczowym dokumentem będzie świadectwo zdolności żeglugowej. Jest ono wymagane dla członków załogi - marynarzy, mechaników, kucharzy itp. Aby je zdobyć, trzeba przejść odpowiednie badania lekarskie oraz specjalistyczny kurs. Na kursie uczysz się m.in. o bezpieczeństwie na statku, ochronie środowiska, obsłudze urządzeń pokładowych czy udzielaniu pierwszej pomocy. Po zaliczeniu kursu oraz badań otrzymujesz właśnie świadectwo zdolności żeglugowej. Pamiętaj, że taki dokument trzeba odnawiać co jakiś czas, więc nie zapomnij o terminach!

Kursy żeglarskie

Najczęstsze pytania odnośnie podnoszenia kwalifikacji żeglarskich

Ile kosztuje zrobienie patentu żeglarskiego?

To zależy od konkretnego patentu oraz ośrodka szkoleniowego. Najpopularniejszy patent żeglarski, czyli patent żeglarza jachtowego, to koszt rzędu 1000-1500 zł. W tę cenę wchodzi zwykle kurs teoretyczny, zajęcia praktyczne oraz egzamin. Wyższe uprawnienia, takie jak sternik morski czy kapitan jachtowy, będą odpowiednio droższe - tutaj ceny mogą dochodzić do 3000-4000 zł. Pamiętaj też o kosztach dodatkowych, np. badaniach lekarskich, które są wymagane do niektórych patentów. Warto poszukać dofinansowania lub zniżek na kursy żeglarskie - czasem można na tym sporo zaoszczędzić.

Jakie badania są wymagane do uprawnień żeglarskich?

Do podstawowych patentów żeglarskich, takich jak żeglarz jachtowy czy sternik motorowodny, nie są wymagane specjalistyczne badania lekarskie. Wystarczą zwykłe badania okresowe, które i tak pewnie masz już zrobione np. do pracy czy na studia. Sytuacja zmienia się w przypadku wyższych uprawnień, zwłaszcza tych zawodowych. Przykładowo, do patentu kapitana żeglugi śródlądowej trzeba mieć aktualne świadectwo zdrowia, wydane przez lekarza medycyny pracy posiadającego uprawnienia do badań załóg statków śródlądowych. Podobnie jest w przypadku marynarzy - tutaj też wymagane jest specjalne świadectwo zdrowia. Takie badania trzeba powtarzać co jakiś czas, zazwyczaj co 2 lata.

Czy warto pracować zawodowo w żeglarstwie?

To zależy od Twoich osobistych preferencji i planów życiowych. Praca w żeglarstwie na pewno ma swoje plusy - możesz robić to, co lubisz, spędzać czas na wodzie, zwiedzać nowe miejsca. Minusem jest na pewno rozłąka z bliskimi, bo zazwyczaj pływa się po kilka miesięcy w roku. Trzeba też lubić pracę zespołową, bo na jachcie czy statku wszyscy muszą ze sobą współpracować. Jeśli chodzi o zarobki, to zależy to od stanowiska i doświadczenia. Przykładowo, zarobki kapitana żeglugi śródlądowej mogą sięgać 5000-8000 zł miesięcznie. To całkiem przyzwoite pieniądze, ale trzeba pamiętać, że zazwyczaj pracujesz wtedy po kilkanaście godzin dziennie. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z żeglarstwem zawodowym, to na początek możesz liczyć raczej na 2000-3000 zł. Ale z czasem i doświadczeniem na pewno da się zarabiać lepsze pieniądze.

 

 

 

Skontaktuj się z nami

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.