Wiatry stałe
Czy nie fajnie byłoby mieć pewność, że wiatr będzie wiał z tej samej strony przez cały rejs? Taką gwarancję dają nam wiatry stałe. Są to wiatry wiejące przez cały rok z tych samych kierunków. Zawdzięczamy je różnicy w nagrzewaniu się powierzchni Ziemi w strefie równikowej i w wyższych szerokościach geograficznych.
Wyobraź sobie, że płyniesz jachtem gdzieś na południowej półkuli. Czy wiesz, że tam wiatry stałe wieją z kierunku wschodniego? Z kolei na północnej półkuli kierunek jest odwrotny - z zachodu na wschód. Ciekawa sprawa, prawda? Te wiatry to ważne zjawisko dla żeglarzy, którzy planują dłuższe rejsy.
Pasaty
Wśród wiatrów stałych wyróżniamy pasaty. Powstają one w strefie międzyzwrotnikowej i wieją z północnego wschodu na półkuli północnej oraz z południowego wschodu na półkuli południowej. Pasaty to dość stabilne wiatry, które sprzyjają żeglowaniu. Dzięki nim rejsy przez Atlantyk czy Pacyfik mogą być naprawdę przyjemne. Więcej o wiatrach wiejących w burtę przeczytasz tutaj.
Wiatry zachodnie
Kolejnym rodzajem wiatrów stałych są wiatry zachodnie. Występują one w umiarkowanych szerokościach geograficznych i jak sama nazwa wskazuje, wieją z zachodu. Ich kierunek jest wynikiem różnicy ciśnień między wyżami podzwrotnikowymi a niżami w okolicach 60° szerokości geograficznej. Wiatry zachodnie potrafią być dość silne i porywiste, więc żeglowanie przy nich wymaga większych umiejętności.
Sprawdź nasze oferty czarteru!
Wybierz się w niezapomniany rejs i poznaj różne rodzaje wiatrów na własnej skórze.
Sprawdź ofertyWiatry okresowe
A co powiesz na wiatry, które zmieniają swój kierunek w zależności od pory roku? Takie zjawisko to wiatry okresowe. Ich występowanie jest ściśle związane ze zmianami w rozkładzie ciśnienia atmosferycznego. Latem i zimą wiatry te wieją z przeciwnych kierunków, co ma duży wpływ na warunki żeglarskie.
Pomyśl, jak ciekawie byłoby zaplanować rejs, wiedząc, że w danym sezonie możesz liczyć na konkretny rodzaj wiatru. Taką wiedzę dają nam właśnie wiatry okresowe. Dzięki nim możemy dostosować trasę i termin wyprawy do sprzyjających warunków. To nieoceniona pomoc dla każdego żeglarza!
Czy wiesz, że wiatry okresowe mają ogromny wpływ na klimat i gospodarkę wielu regionów świata? Monsuny w Azji Południowej przynoszą obfite deszcze, od których zależy rolnictwo i życie milionów ludzi.
Monsuny
Monsuny to charakterystyczne wiatry okresowe występujące w rejonie Oceanu Indyjskiego. Latem wieją znad oceanu w stronę lądu, przynosząc obfite opady deszczu. Zimą z kolei wieją z lądu w stronę oceanu, zapewniając suchą i słoneczną pogodę. Monsuny mają ogromne znaczenie dla rolnictwa i gospodarki krajów Azji Południowej. Dla żeglarzy natomiast stanowią nie lada wyzwanie ze względu na zmienność warunków.
Bryzy
Innym przykładem wiatrów okresowych są bryzy. Wieją one na wybrzeżach mórz i oceanów, zmieniając swój kierunek w cyklu dobowym. W dzień bryza wieje z morza w stronę lądu, a nocą odwrotnie - z lądu w stronę morza. Zawdzięczamy to różnicy w nagrzewaniu się powierzchni wody i lądu. Bryzy są na ogół łagodne i sprzyjają rekreacyjnemu żeglowaniu przybrzeżnemu. Warto zwrócić na nie uwagę, planując krótsze rejsy.
Wiatry lokalne
A teraz wyobraź sobie wiatr, który jest charakterystyczny tylko dla danego regionu. Taki rodzaj to wiatry lokalne. Zawdzięczają one swoje powstanie specyficznym warunkom topograficznym i termicznym panującym na określonym obszarze. Często noszą one swojskie nazwy nadane przez miejscową ludność, jak choćby halny w Tatrach czy wiatr fen w Alpach.
Dla żeglarzy znajomość wiatrów lokalnych jest niezwykle cenna. Pozwala ona przewidzieć warunki na wodzie i odpowiednio się do nich przygotować. Niektóre z tych wiatrów potrafią być naprawdę silne i zaskakujące, więc warto mieć się na baczności. Dwa najbardziej znane wiatry lokalne na Morzu Śródziemnym to mistral i bora - o nich przeczytasz poniżej.
Mistral
Mistral to silny, porywisty i suchy wiatr, który wieje z północnego zachodu w rejonie Zatoki Lwiej na południu Francji. Powstaje on, gdy nad Morzem Śródziemnym zalega wyż, a nad Europą Środkową niż baryczny. Mistral potrafi wiać z prędkością przekraczającą 60 km/h, co stanowi nie lada wyzwanie dla żeglarzy. Więcej o tym wietrze przeczytasz w tym artykule.
Bora
Kolejnym słynnym wiatrem lokalnym jest bora. Ten zimny i porywisty wiatr wieje z północnego wschodu w rejonie Adriatyku, najbardziej dając się we znaki na chorwackim wybrzeżu. Bora powstaje, gdy nad Bałkanami zalega wyż, a nad Morzem Śródziemnym niż baryczny. Wiatr ten schodzi z gór w stronę morza, osiągając prędkość nawet 200 km/h! To zdecydowanie najtrudniejsze warunki, z jakimi mogą mierzyć się żeglarze na Adriatyku. Szczegóły znajdziesz pod tym linkiem.
Najczęstsze pytania odnośnie rodzajów wiatrów żeglarskich
Jakie są główne rodzaje wiatrów istotne dla żeglarzy?
Dla żeglarzy kluczowe znaczenie mają trzy kategorie wiatrów: stałe (pasaty, wiatry zachodnie), okresowe (monsuny, bryzy) oraz lokalne (mistral, bora). Każdy z tych rodzajów ma swoje charakterystyczne cechy i występuje w określonych regionach świata. Znajomość tych wiatrów pozwala żeglarzom lepiej planować trasy i być przygotowanym na różne warunki na morzu.
Czym charakteryzują się wiatry lokalne?
Wiatry lokalne to wiatry specyficzne dla danego regionu, uwarunkowane topografią terenu i lokalnymi czynnikami termicznymi. Często noszą one nazwy nadane przez miejscową ludność. Przykładami są mistral wiejący w Zatoce Lwiej czy bora na Adriatyku. Wiatry te potrafią być bardzo silne i stanowić wyzwanie nawet dla doświadczonych żeglarzy, dlatego tak ważna jest ich dobra znajomość przy planowaniu rejsów w danych akwenach.
Jakie znaczenie dla żeglarzy mają wiatry stałe?
Wiatry stałe, takie jak pasaty czy wiatry zachodnie, wieją przez cały rok z tych samych kierunków. Dzięki swojej przewidywalności stanowią ważny czynnik przy planowaniu dłuższych rejsów oceanicznych. Żeglarze mogą dostosować trasę do kierunku wiatrów stałych i tym samym zyskać sprzyjające warunki na znacznej części rejsu. Warto przy tym pamiętać, że siła i charakter tych wiatrów mogą się nieco różnić w zależności od pory roku i aktualnej sytuacji barycznej.